Menors no acompanyats
Es modifica el reglament d’estrangeria per a suprimir els obstacles que dificulten que puguin tenir documentació i dissenyar un règim propi de residència quan arribin a la majoria d’edat
S’acaba de publicar (20-10-2021) un reial decret (RD 903/2021), que ha modificat el reglament d’estrangeria amb la finalitat de suprimir els obstacles que impedeixen la documentació del menors estrangers no acompanyats tutelats per una entitat pública i dissenyar un règim propi de residència per a aquests quan compleixin la majoria d’edat.
La reforma, que entra en vigor el 9 de novembre, es planteja al voltant del elements següents:
1. El termini de nou mesos per a iniciar el procediment relatiu a l’autorització de residència, un cop hagi quedat acreditada la impossibilitat de repatriació del menor, es redueix a noranta dies.
2. S’ajusta la redacció de la Llei d’estrangeria, que contempla l’excepció a la necessitat d’obtenir una autorització de treball perquè els menors estrangers en edat laboral tutelats per l’entitat de protecció de menors puguin dur a terme aquelles activitats que, a proposta de l’esmentada entitat, afavoreixen que es s’integrin socialment mentre romanguin en aquesta situació.
3. S’incrementa la vigència de l’autorització de residència concedida a menors estrangers no acompanyats i de l’eventual renovació d’aquesta. Mentre siguin menors d’edat, l’autorització inicial passa a ser vigent durant dos anys, i la renovació, durant tres anys, sense perjudici que puguin accedir a una residència de llarga durada, si reuneixen els requisits.
4. Menors estrangers que ja compten amb una autorització de residència quan arriben a la majoria d’edat. Per a ells es configura un règim propi per a la renovació de l’autorització de residència amb habilitació per a treballar que planteja que tingui continuïtat.
Les condicions que es plantegen per a la renovació d’aquesta residència es concreten en:
- la tinença de mitjans econòmics suficients, en els termes establerts per la norma, en què l’ingrés mínim vital substitueix l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM) com a valor econòmic de referència;
- l’existència d’antecedents penals, considerant la concessió d’indults o la suspensió de la pena privativa de llibertat i, en el cas de penes privatives de drets o de multa, el compliment de les mateixes;
- els informes positius que, a aquest efecte, puguin presentar les entitats públiques o privades sobre el compliment satisfactori dels objectius educatius o d’inclusió sociolaboral del programa.
La vigència de la renovació és de dos anys i es pot prorrogar dos anys més si es mantenen les condicions que hem indicat abans, sense que l’eficàcia d’aquesta es vegi condicionada a una eventual afiliació a la Seguretat Social.
5. Menors estrangers que arriben a la majoria d’edat sense autorització de residència. Si compleixen els requisits per a fer-ho, poden sol·licitar una autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals.
El sol·licitant ha d’acreditar:
- haver participat a les accions formatives i activitats programades per l’entitat de protecció de menors per a afavorir que s’integri socialment o a la societat espanyola.
- comptar amb mitjans econòmics suficients per a sostenir-se;
- no tenir antecedents penals a Espanya o als països on hagi residit anteriorment per delictes existents en l’ordenament espanyol;
- no figurar com a rebutjable en l’espai territorial de països amb els quals Espanya tingui signat un conveni en aquest sentit.
La vigència de la renovació concedida serà de dos anys i es pot prorrogar dos anys més si es compleixen els requisits, tret que sigui necessària una autorització de residència de llarga durada.
6. Als joves estrangers a qui se’ls va denegar la sol·licitud de renovació o que no van poder sol·licitar l’autorització de residència perquè no complien els requisits previstos en la redacció anterior del reglament, se’ls permet accedir a aquestes noves autoritzacions si compleixen les noves condicions.
Consulteu els nostres professionals en assumptes d’estrangeria, immigració, situació irregular, etc. per a tràmits i actuacions que es podrien derivar d’aquestes actuacions
-
Nul·litat del pla urbanístic
El tràmit d'avaluació ambiental simplificat és suficient quan ja existeix sòl urbanitzat
-
Caducitat del procediment administratiu
En cas d'interès general, es podrà excloure amb independència que hagi estat iniciada per particulars o per l'Administració
-
Accidents de trànsit
Responsabilitat de l'Administració pels danys relacionats amb el funcionament dels serveis públics
contingut exclusiu